Goed gevoel bij vlees
INTERVIEW MET WINI WEIDENAAR - DOOR MARIJE BLACQUIÈRE - MAGAZINE FRYSLÂN MARKANT
Streekproducten hebben vaak een streepje voor bij de consument. Als het gaat om vlees, lijken steeds meer mensen zich bewust te worden van de impact van hun keuzes. Maar welk verhaal schuilt er eigenlijk achter het vlees dat je uit de schappen pakt?
Vlees is geen duurzaam product. Bewust kiezen bij de supermarkt of slager, dat is wat de consument wel kan doen om dier en milieu zo min mogelijk te belasten. De slager kan een verschil maken. Familiebedrijf Weidenaar uit Dokkum, bekend van de Friese droge worst, laat zien hoe.
Wini Weidenaar, derde generatie familiebedrijf Weidenaar, in de rookkast
Weidenaar vindt het belangrijk om openheid te geven over de keuzes die zij maakt. Die zijn zo duurzaam mogelijk, zegt communicatiemanager Wini Weidenaar, kleindochter van Durk Weidenaar, die het bedrijf negentig jaar geleden oprichtte. ‘Als je het doet, dan moet je het ook goed doen.’ ‘Consumenten kunnen niet alles zelf gaan uitzoeken, dus willen wij dat mensen die ervoor kiezen om vlees te eten, daar een goed gevoel bij kunnen hebben.’ Dat goede gevoel, dat heeft alles te maken met een duurzame productie en een goed leven van de dieren. Daarom kiest Weidenaar ervoor zo dichtbij mogelijk in te kopen.
Zo wil Weidenaar de consument ervan kunnen verzekeren dat het kopen van haar producten een verantwoorde keus is. ‘Bij varkensvlees maken wij gebruik van Nederlandse varkens en daar waar mogelijk ‘beter leven’-varkens met één ster’, geeft Wini Weidenaar als voorbeeld. ‘Die hebben meer ruimte, minder verveling, worden niet gecastreerd en hoeven minder kilometers af te leggen naar het slachthuis. Dat is beter voor het milieu én voor de dieren. Daarnaast maken wij ook veel biologisch vlees en worstproducten’
WADDENRUND
Bij rundvlees gaat Weidenaar nog een stapje verder in duurzaamheid met het merk ‘Waddenrundvlees’. Slechts vijfentwintig kilometer zijn de koeien vervoerd:van boerderijen in het Waddengebied naar de slager. Henk Visser van Slachterij Wadden Vlees in Dokkum levert het vlees in eigen stad af, bij Weidenaar. Daar worden biefstukken gemaakt, steaks, burgers, verse worst en gehakt. De consument weet nu zeker dat er voor het stukje vlees op zijn bord niet buitensporig veel brandstof is verreden. Het dier heeft tenminste honderdtwintig dagen per jaar buiten gelopen.
Koeien grazen in het Waddengebied
Buiten grazen betekent minder uitstoot van ammoniak en methaan, en een gezonde, blije koe. En dan was het nog een melkkoe ook. Dat is duurzamer én voor de boer voordeliger. Die koeien waren er immers toch al, voor de zuivel. De sappigheid en zachtheid van het vlees van een vleeskoe weten de slagers van Weidenaar te evenaren door het rijpingsproces wat meer tijd te gunnen. Echt goedkoop is het uiteindelijke product niet, maar dan krijgen de boeren ook wat extra’s, zodat zij aan natuurbeheer kunnen doen.
STREECKGENOTEN
Ook Albert Heijn ontgaat de ambitie van Weidenaar niet. Voor het pas geïntroduceerde kwaliteitsmerk ‘Streeckgenoten’ selecteerde de supermarktketen lokale topslagers en worstmakers op ‘ambachtelijke kwaliteit, creativiteit en het gebruik van natuurlijke ingrediënten’. Albert Heijn koos Weidenaar als hoofdleverancier voor de supermarkten in Friesland en de producten zijn in het hele land te bestellen via de online winkelservice.
Frysk Grillspek verkrijgbaar bij Albert Heijn winkels onder het merk Streeckgenoten
Speciaal voor Streeckgenoten pakt Weidenaar nu een oude ambacht weer op:het produceren van vleesbeleg. Tot voor kort richtte Weidenaar zich uitsluitend op droge worst en vers vlees, nu komt daar ook gesneden vleeswaar bij als grillspek, grillworst, ontbijt- spek, rollade en droge worst. ‘Pake maakte dat vroeger ook al, toen nog als dorpsslager in Nijewier’, zegt Wini
FEEST MET 90 WORSTEN
Het is dit jaar (2017 precies negentig jaar geleden dat pake Durk daarmee begon. Het jubileum wordt gevierd door elke maand negentig droge worsten te verloten aan één persoon. Inmiddels staat de derde generatie aan het roer, bestaande uit directeur Lieuwe Weidenaar, die ondersteund wordt door Jouke Jongsma (geen familie. Zijn zus Wini Weidenaar werkt vanuit haar communicatiebureau voor hem, en ook een tante en nicht zijn werkzaam voor het bedrijf. ‘Wij wisten altijd al dat we met dit bedrijf verder wilden’, vertelt Wini. ‘Het mooie is:het eten van een stukje droge worst staat voor een genietmomentje, voor een positief moment in het leven. Wij zijn dus een graag geziene gast.’
Één van de maandwinnaars van de 90 Friese droge worsten
Tegen de tijd dat Weidenaar een eeuw bestaat, is er wellicht weer een en ander veranderd in de vleessector, als het gaat om duurzaamheid. Wini Weidenaar hoopt het. ‘We zijn nu nog lang niet waar we moeten zijn. Maar dat heeft ook tijd nodig. Ik hoop dat de vleessector straks veel meer gericht is op de lokale markt en dat de consument daar ook klaar voor is.’
Tekst:Marije Blacquière
Artikel in Fryslân Markant 2017/2018: